رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران؛

دولت قبل مسکن مهر را زمین زد/ ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، به شرط بهبود مدیریت

دولت قبل مسکن مهر را زمین زد/ ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، به شرط بهبود مدیریت
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ایرج رهبر» در نشست تخصصی «بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز (گلوگاه‌های فساد، ایرادات و تخلفات شایع)» با اشاره به تاسیس انجمن انبوه سازان از سال ۸۰ تاکید کرد: از همان زمان این انجمن سعی داشته تا بازوی کمک رسانی کشور باشد، به طوری که در پروژه‌های همچون مسکن مهر این انجمن پیش قدم بوده است و در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد صنعتی توسط فعالان این انجمن ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ایرج رهبر» در نشست تخصصی «بررسی موانع و ایرادات موجود در فرایندهای حوزه ساخت و ساز (گلوگاه‌های فساد، ایرادات و تخلفات شایع)» با اشاره به تاسیس انجمن انبوه سازان از سال ۸۰ تاکید کرد: از همان زمان این انجمن سعی داشته تا بازوی کمک رسانی کشور باشد، به طوری که در پروژه‌های همچون مسکن مهر این انجمن پیش قدم بوده است و در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد صنعتی توسط فعالان این انجمن ساخته شده است.

وی اظهار داشت: هرچند شرکت ترکیه‌ای «کوزو» را همواره به رخ ما می‌کشیدند، اما ثابت کردیم کیفیت کارمان خوب است و حتی محاسباتمان در ساخت‌و سازها از ترک‌ها بهتر و دقیق‌تر بود.

رهبر خاطرنشان کرد: ایران از نظر مهندسی در رتبه دوم یا سوم جهان است و همه ساله شاهد فارغ التحصیل شدن دست کم ۲۰۰ هزار نفر از دانشجویان در رشته‌های فنی و مهندسی هستیم که از این نظر حتی آمریکا به ما نمی‌رسد.

وی بیان داشت: در دولت‌های نهم و دهم برای صنعتی سازی اعلام آمادگی کردیم و حتی تجهیز کارگاه نیز انجام شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بی‌مهری‌ها به مسکن مهر را شاهد بودیم، به طوری که «عباس آخوندی» وزیر اسبق راه و شهرسازی مسکن مهر راه پروژه‌ای «مزخرف» توصیف می‌کرد و در آن سال‌ها شاهد بودیم مصوبات دولت به بخش خصوصی زیان زیادی وارد کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن امور سازان استان تهران با اشاره به سوء مدیریت‌ها در کشور، گفت: با اینکه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به قانون تبدیل شده و منابع آن نیز از صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده است، اما عدم هماهنگی‌هایی را در این زمینه شاهد هستیم که به پروژه‌ها لطمه می‌زند.

وی یادآور شد: با اینکه برای ساخت این واحدهای مسکونی تفاهمنامه‌های سه جانبه در قانون پیش بینی شده است، اما اکنون شاهدیم بانک خود را از این تفاهم جدا کرده و در عمل به تفاهم دوجانبه تبدیل شده است که به معنای عدم هماهنگی است.

رهبر گفت: هنوز با مشکل تامین زمین، ناهماهنگی بانک‌ها در مسائل مالی و همچنین ناکافی بودن آورده متقاضیان مواجه هستیم.

وی معتقد است: اگر مدیریت‌ها در کشور درست شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی دور از دسترس نیست؛ زیرا از نظر مصالح ساختمانی همچون آهن، سیمان و غیره هیچ مشکلی وجود ندارد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: وقتی تامین مالی پروژه از سوی بانک کافی نیست و آورده نقدی متقاضیان نیز اندک است، می‌توان تزریق مالی را از سوی بخش خصوصی انجام داد.

وی یادآور شد: عدم پرداخت به موقع در مسکن مهر و همچنین آورده نقدی اندک متقاضیان، پروژه‌ها را طولانی کرد و به درازا کشانید و مساله تورم و عدم پرداخت ما به التفاوت قیمت مصالح ساختمانی نیز بر مشکلات افزوده است.

رهبر اضافه کرد: عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و همچنین عدم تصمیم گیری به موقع، یکی دیگر از مشکلات اساسی کار است.

وی افزود: مهیا نبودن آماده‌سازی زمین‌ها و همچنین کمبود نیروی انسانی جزو دیگر موانع پیش پا افتاده‌ای است که اجازه نمی‌دهد طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی که در مجلس نیز مصوب شده است، به خوبی پیش برود.

رئیس هیات مدیره انجمن امور سازان استان تهران همچنین خواستار سیستمی شدن صدور پروانه‌های ساخت شد تا بتوان به راحتی مدارک، نقشه‌ها و غیره را آپلود کرد تا در کمتر از یک هفته مجوز صادر شود.

وی، یکی دیگر از مشکلات را موضوع نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و گفت: اگر خواهان آن هستیم که ساختمان‌های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده‌ای ندارد و باید تکنسین‌ها و مهندسان را طوری تربیت کنیم که ساختمان‌ها را درست بسازند.

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
http://kadsa.ir |
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.